Artikel

Gebruikers dik tevreden met fietsbrug Nigtevecht

Comfortabele haarspeldvormige hellingbaan past in open landschap.

Begin september is de nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nigtevecht officieel geopend. Voor bruggenspecialist ipv Delft draaide het bij dit project vooral om ruimtelijke inpassing en gebruikerscomfort. Bij een doorvaarthoogte van tien meter was dat niet makkelijk, maar het resultaat mag er zijn. Uit gebruikersonderzoek blijkt bovendien dat fietsers de brug zeer positief beoordelen.  


Door de vereiste doorvaarthoogtewaren lange hellingbanen aan weerszijden van het kanaal onvermijdelijk. De uitdaging was om deze zo in te passen dat het open landschap behouden zou blijvenen omwonenden geen hinder ondervinden. Tegelijkertijd moest het tracé voor fietsers comfortabel zijn. Uit gebruikersonderzoek door aannemer Ballast Nedam is inmiddels gebleken dat tachtig procent van de gebruikers zowel veiligheid als comfort beoordeelt met een acht of hoger. Op vormgeving geeft 97 procent van de ondervraagden de brug een dikke acht. Het streven een mooie en prettig te berijden brug te realiseren is dus waargemaakt.  

Haarspeldbochten

Ipv Delft vond de oplossing voor inpassing van de hellingen in een driehonderd meter lange haarspeldvormige hellingbaan aan de oostkant van het kanaal en een tweehonderd meter lange hellingbaan parallel aan het water aan de westzijde, die overgaat op een grondlichaam. Beide hellingbanen blijven dicht bij het kanaal, waardoor hun voetafdruk in het landschap zo klein mogelijk is. Deze inpassing maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte en sluit aan bij de wensen van omwonenden.  

Toegankelijkheid

Bij de uitwerking is behalve aan vormgeving, slankheid en transparantie veel aandacht besteed aan gebruikerscomfort. Zo zijn de hellingen voorzien van een rustplateau en hebben de bochten een aanzienlijk ruimere radius dan gebruikelijk. Voor voetgangers is de brug aan weerszijden toegankelijk via trappen. Op het gedeelte waar voetgangers gebruikmaken van de brug is het brugdek een meter breder dan op de hellingbanen. Fietsers en voetgangers gaan hierdoor veilig samen.

Natuurverbinding

De nieuwe brug maakt deel uit van een groter project genaamd fiets- en natuurverbinding Nigtevecht, dat naast de fietsbrug ook bestaat uit een natuurverbinding voor flora en fauna. In 2015 won de combinatie Ballast Nedam, ipv Delft en Bureau Waardenburg de Best Value aanbesteding voor dit project. Ipv Delft verzorgde ontwerp en engineering van de brug.


Dit artikel komt uit Straatbeeld 05/2018. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek



Dit artikel komt uit Straatbeeld

Deel dit artikel