Artikel

Hoera, wij hebben een groenblauw schoolplein!

Van een betegeld plein naar een plein waarop kinderen lekker kunnen spelen, chillen, verstoppen en in de moestuin werken. Het schoolplein van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht ging op de schop. ’t Is groen en groen en groen, hier hebben wij genoeg te doen!’ zongen de kinderen enthousiast. Hun vernieuwde schoolplein is het eerste groenblauwe schoolplein van Dordrecht!

Het team en de kinderen van de Dr. H. Bavinckschool wilden al jaren een meer uitdagende en groenere inrichting van het schoolplein. Die ambitie is gerealiseerd. De school heeft nu een avontuurlijke buitenspeelplek met groen, bomen die schaduw geven en een moestuin. Heel anders dan het voormalige schoolplein met enkele speeltoestellenWaar voorheen tegels domineerdenzie je nu  beplanting, er is een insectenhotel, opvang van regenwater en veel ruimte voor avontuurlijk spelen voor kinderen van alle leeftijden. Behalve een prettige speel- en beweegruimte, biedt het vernieuwde schoolplein volop ruimte voor ontwikkeling, ontdekken en aandacht voor biodiversiteit en natuureducatie. De school wil ook meer buitenlessen gaan geven. 

Budget 

De financiering liep tegen grenzen aan. Er was budget voor de vervanging van speeltoestellen, meer niet. Marianne Greenall van Schoolpleinadvies werd in de arm genomen. Hoe komen we aan meer geld? Greenall is, naast het begeleiden van het inrichtingsproces, gespecialiseerd in het werven van fondsen. Ze haalde subsidies binnen bij de Provincie, het Waterschap en bij de Gemeente Dordrecht. Ze ging op zoek naar potentiële sponsoren. Zo kwam een groot deel van het geld bij elkaar. De kinderen hebben uiteindelijk zelf het laatste deel van het vereiste geld bij elkaar gebracht met verschillende acties van koekjes bakken tot statiegeld ophalen. Als kers op de taart kreeg de school subsidie van Mijn Gezonde School om een watertappunt te plaatsen op het schoolplein. Dit watertappunt stimuleert de kinderen meer water te drinken en hun fles te vullen op het schoolplein.  

3D-ontwerp  

Dat partijen bereid waren om financieel bij te dragen kwam voort uit het enthousiasme over de plannen om het schoolplein te vernieuwenBOERplay had die plannen gevisualiseerd in een ontwerp, een overtuigende animatie die tot stand gekomen was op basis van verschillende schetsen van een landschapsarchitect en van veelvuldige en intensieve overleggen met opdrachtgever en kinderen. 

Drie zones 

Het schoolplein is ingedeeld in drie verschillende zones met daartussenin veel vrije ruimte voor vrij spel, fietsen en balspelen met voldoende zichtbaarheid en overzicht. 

Zone 1 is ingericht voor formeel spel met verschillende Robinia speeltoestellen. Om de natuurlijke uitstraling te versterken is hier gekozen voor een tigermulch valondergrond. Zone 1 grenst aan een groot buitenpodium, dat gebruikt kan worden voor optredens in de buitenlucht en buitenlessen, maar ook voor grote bijeenkomsten, zoals het Sinterklaas-en kerstfeest en de jaarlijkse talentenshow. In deze zone zijn ook twee bomen geplant voor extra schaduw. 

Zone 2 is gericht op vrij spel in het groen. Een zone met robuuste hagen, goed bestand tegen de speelintensiteit van 300 kinderen en een ondergrond van Dekowood. De zone is toegankelijk via drie ingangen. Een ingang loopt via een pad van boomstammen, een tweede ingang gaat via de zandbak en een wilgentunnel en een derde entree is een parcours van pleinplakkers en balanceerelementen. In deze zone liggen ook zwerfkeien en muurtjes van stoeptegels, die zo zijn gegroepeerd dat ze dienen als insektenhotel en tevens als muurtje om op te zitten. Een houten zitelement rond een bestaande boom, maakt deel uit van deze zone. De stoeptegels van de muurtjes zijn afkomstig van het oude schoolplein. Zone 3 is de moestuin die door de kinderen zelf wordt verzorgd. 

Samenvattend 

Het schoolplein van de Dr. Bavinckschool is groener geworden en veel aantrekkelijker voor ‘rauwers, dauwersbouwers en schouwers’. Deze verschillende speltypes hoeven elkaar niet in de weg te zitten; ook fijn samen spelen is mogelijk.  


Dit artikel is verschenen in BuitenSpelen 04/2020. Lees meer van BuitenSpelen in onze digitale bibliotheek


Tweewekelijks onze gratis nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je gratis in >>

Deel dit artikel