Artikel

Schoolplein De Schakel uitdagend voor alle kinderen

Basisschool De Schakel in Eindhoven wilde een schoolplein waar kinderen de ruimte hebben, elkaar kunnen ontmoeten, waar voor elk type kind wat wils is en dat kinderen vooral uitdaagt. BOERplay pakte de handschoen op.

Peter Leenhouwers is directeur van basisschool De Schakel in Eindhoven. De Schakel is een wijkschool die de laatste jaren ook steeds meer kinderen van buiten de wijk aantrekt. “We zijn nu een licht groeiende school met iets meer dan 200 leerlingen.” 


Leenhouwers
kwam elf jaar geleden bij De Schakel. “Uit een onderzoek onder leerlingen, leerkrachten en ouders kwam naar voren dat 90 procent het liefst als eerste het schoolplein wilde aanpakken. En dat snapte ik. Het was een grote vlakte met gescheurd en gebroken asfalt. Het zag er niet uit.”Het leidde ertoe dat het schoolplein werd betegeld en voorzien van enkele leuke speeltoestellen.

Andere behoeften

Dat bleek op den duur echter niet voldoende. “In de loop der jaren veranderde de schoolpopulatie. En mede daardoor ook de behoefte om ons onderwijs uitdagender te maken. Zowel binnen als buiten de klas. Ook het plein moest uitdagend genoegzijn.De grootte bood in ieder geval voldoende mogelijkheden.” 




L
eenhouwers ging op zoek naar een partner om de visie van De Schakel te vertalen op het schoolplein en kwam bij BOERplay terecht. “Deze leverancier hanteert een visie voor inrichting van speelplekken, op basis van vier speltypes – rauwers, douwers, bouwers en schouwers (zie kader, red) – die naadloos aansluit bij onze visie. Wij willen een schoolplein dat enerzijds kinderen de ruimte geeft en anderzijds hen de gelegenheid geeft elkaar te ontmoeten. En dat laatste is een sociaal-emotioneel aspect: op een plein leren kinderen met elkaar om te gaan en met elkaar te spelen. Een tweede onderdeel van de visie is dat we regelmatig buitenlessen geven en dat het schoolplein met de inrichting daarop moest aansluiten.”

Speelhuisje en hangplek

Leenhouwers vroeg vervolgens aan een jongen en meisje uit elke groep wat er moest blijven van het oude schoolplein. Daaruit kwam ondermeer naar voren dat het speelhuisje en het voetbalveld moest blijven en dat de drie tuimelrekjes moesten worden uitgebreid met een kleiner vierde voor de allerjongsten. Vervolgens vroeg hij wat ze graag nieuw wilden hebben en daarbij scoorde met name een schommel hoog. Na de leerlingen ging Leenhouwers naar de leerkrachten. Zij wilden graag een hangplek voor de oudere leerlingen. “In de oude situatie zaten ze op boombanken rond twee bomen, maar daarbij kun je elkaar niet aankijken.” BOERplay vertaalde vervolgend de eisen in een ontwerp dat aan alle partijen werd voorgelegd. Het leidde nog tot enkele aanpassingen, waarna het ontwerp uiteindelijk definitief werd. 




Op
het nieuwe schoolplein komen de buitenlessen op allerlei manieren terug. Zo zijn er met straatbestickering cijfers en letters aangebracht en spelen ook kleuren in verschillende vormen een belangrijke rol. Verder is er een ‘apenrots’, een toestel dat bestaat uit bankjes van verschillende hoogten die aan elkaar vastzitten. “Die wordt bij tekenlessen bijvoorbeeld gebruikt om op te zitten, net als de ‘tribunes’ rond het voetbalveld.”

Podium

Trots is Leenhouwers op het nieuwe podium rond de ingang van de school. Voorheen was dat een lichtverhoogd podium van 1,5 bij 1,5 meter, dat ongeschikt was voor evenementen zoals de ontvangst van Sinterklaas. “We misten een buitenpodium.” Inmiddels is er een verhoogd buitenpodium in de vorm van een halve maan met een breedte van zes meter en een hoogte van 50 centimeter. Leenhouwers ziet dat het nieuwe podium ook bij de kinderen in de smaak valt. “De kinderen van onze school houden van dansen. Daarom heb ik een geluidsbox op accu gekocht met een SD-kaartjewaarop top-40-nummers staan. Die mogen ze gebruiken, mits ze natuurlijk het geluid niet te hard zetten.” 


Nieuw op
het plein is ook een King-veld, een familieschommel en een betonnen pingpongtafel. En een verkeersplein met een verhoging inclusief ‘benzinepomp’, waar kinderen op hun fietsjes en in hun karretjes met het verkeer kunnen oefenen.

Halve boomstammen

Om te zorgen dat het schoolplein na de herinrichting één geheel bleef, zijn bepaalde onderdelen van het oude plein gepimpt, zoals een groot toestel met hangbrug voor de oudere kinderen. De oude betonnen rand werd bekleed met halve boomstammen. Het speelhuisje, waar de jongsten zo aan hechtten, is teruggekeerd als nieuw toestel. 


Het nieuwe schoolplein
is aan het begin van het schooljaar geopend. Inmiddels ziet Leenhouwers op verschillende gebieden het effect ervan. “Voorheen was het voetbalveld hartstikke druk. Met soms per pauze wel 40 tot 45 kinderen. Na de herinrichting is dat aantal de helft. De rest verdeelt zich over alles wat uitdaagt eromheen. Iets anders wat we zien is dat groepen kinderen zich meer dan voorheen mengen en dat zich andere groepen vormen. En we zien dat er minder conflicten zijn, want er is nu zoveel aanbod. Als een toestel bezet is, ga je gewoon naar een ander toestel.” 


Dit artikel komt uit Stedebouw en Architectuur 06/2018. Lees meer van Stedebouw en Architectuur in onze bibliotheek



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel