Blog

Mobiliteit draait niet om het OV

Intercitystations worden steeds moeilijker bereikbaar voor de auto, zo wijzen Movinnio-activiteiten de laatste tijd uit. Niet verrassend misschien, wel gek. Intercitystations liggen meestal in het centrum van de grotere steden en daar is het woekeren met dure ruimte.

P+R verdwijnt

Dus P+R-terreinen verdwijnen. Dit is NS- en overheidsbeleid. Zo staat in NS-blad ‘Koppeling’ een citaat van Wilma Mansveld: “… de reiziger wil van voordeur naar voordeur, niet van station naar station. Hij wil naar het station met fiets, bus, tram, metro of taxi.”

Gek

Dit is wel gek, want OV kost de maatschappij veel geld. Als automobilisten worden verleid met het OV gaan reizen, kan dat minder worden. Als OV een dienstverlening is voor de mobilist, dan is het ook gek dat de overheid (en NS) vindt dat die mobilist zich moet aanpassen aan onrendabele OV-diensten en zeer starre (ook letterlijk wegens de zeer kostbare infrastructuur), complexe raildiensten. Een alternatief is intercity’s laten stoppen bij grote P+R’s aan de rand van steden. Of is dat commercieel slecht voor de te dure stations in het centrum?

Joep Dickhaut - Movinnio



Dit artikel komt uit

Deel dit artikel