Blog

'Meer kijken naar hoe de parkeerder een service ervaart'

Welke parkeerinnovatie zouden gemeenten meer mogen omarmen? Dat is voor het komende magazine de vraag voor het Parkeerpanel. Marc Moonen, van Moonen Parkeeradvies, geeft zijn visie op deze vraag.

Door: Marc Moonen

Dat is een moeilijke vraag. Want dat wordt bepaald door wat er in een gemeente speelt. Hoe ver de gemeente al is met innovaties en technieken. Heel kort door de bocht is mijn antwoord: alle innovaties waar de parkeerder op zit te wachten. En dat zijn er niet zo heel veel. Veel innovaties worden namelijk vanuit de technische mogelijkheden bedacht en niet vanuit de wensen van de klant.

Heel veel innovaties gaan over alle mogelijkheden van het digitaliseren om efficiënter te kunnen handhaven en het voor de parkeerder makkelijker te maken om parkeerproducten te af te nemen. De gemeenten mogen daarbij meer kijken naar hoe de parkeerder deze service ervaart en vooral de communicatie naar de parkeerder toe. Niet de technische uitleg van hoe het werkt, maar de uitleg wat de parkeerder en aan heeft.

En daarnaast zou ik graag van de gelegenheid gebruik willen maken om een parkeerinnovatie voor een vergeten parkeerder onder de aandacht te brengen van de gemeenten: de vergeten parkeerder is de gehandicapte parkeerder en de innovatie is een app waarop gehandicaptenparkeerplaatsen zijn aangegeven en waarmee ze direct kunnen zien welk parkeerregime voor de gehandicapten geldt in de stad/straat waar ze zijn en waarmee ze ook nog eens hun parkeeractie kunnen starten middels het belparkeer-principe. Een nog onbekende innovatie voor een vergeten doelgroep.

Als laatste punt stip ik nog even de aanbestedingen aan. De parkeermarkt denkt heel goed te weten wat een klant wil. Maar weten we dit nu wel echt? Bij aanbestedingen wordt er vaak vanuit ‘veilig denken’ een volledige dichtgetimmerd Plan van Eisen opgesteld, zonder dat men zelf weet wat er nu gevraagd wordt. Als innovatie mag vaker de mening van de klant als onderdeel van de beoordeling meegewogen worden. Die mogelijkheid is er, maar wordt nooit benut.

Het hele artikel van het parkeerpanel verschijnt in PARKEER24 nummer 4, thema parkeren en innovatie. Schrijf je gratis in voor de nieuwsbrief en ontvang het magazine in jouw mailbox. 

Download hier gratis PARKEER24 nummers 2 en 3 over de thema's last mile en MaaS.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel