Masterclass Prettige plekken  2 mei 2017: meld u nu aan!

Nieuws

Dit schoolgebouw moet een avontuur zijn voor kinderen

Met een schoolgebouw kan een architect kinderen iets meegeven dat ze de rest van hun leven onthouden. Dat was de gedachte waarmee het architectenbureau architecten|en|en het schoolgebouw in het Brabantse dorp Aerle-Rixtel ontwierp.

Een school is een bijzonder gebouw in het dorp, omdat kinderen, ouders maar ook leerkrachten hier een belangrijk deel van hun leven doorbrengen. Iedereen kan zich nog zijn of haar oude schoolgebouw herinneren. ‘Het schoolgebouw wordt een avontuur’, was daarom het uitgangspunt voor het ontwerp van de Brede School in Aerle Rixtel.

Kwaliteiten

De architect voegde aanwezige kwaliteiten, zoals de vele bomen en het gebruik door de buurt van het schoolplein en de speeltoestellen, toe aan het plan. “Naast uitdagende vormen is gekozen voor materialen die niet meteen voor de hand liggen”, schrijft het architectenbureau |en|en. “Vaak ruw, soms glad, meestal onafgewerkt en zichtbaar bevestigd levert het een geheel op dat mensen niet onbewogen laat.”

 


Credit: BASE Photography – Helmond ©

 

Dorpse uitstraling

Zo is het metselwerk van de bestaande gymzaal en de nieuwbouw op dezelfde afgewerkt met slempwerk. Door het toepassen van deze ambachtelijke, typisch Brabantse afwerking is een geheel ontstaan met een uitstraling alsof het er al jaren staat. Een brede school kent verschillende gebruikers. Er is daarom gekozen voor een fijnschalig gebouw met een dorpse uitstraling.

Bovenplein als buitenruimte

Het hart in het gebouw wordt gevormd door het speellokaal en de BSO-themalokalen. Hieromheen zijn de aula’s van de diverse partners gelegen. Aan deze grote ruimtes zijn vervolgens de groepsruimtes gepositioneerd. Een bovenplein doet dienst als buitenruimte voor de BSO, waardoor de kinderen na schooltijd in een andere omgeving komen dan overdag.

 


Credit: BASE Photography – Helmond ©



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel